luni, 12 ianuarie 2015

Folosirea TIC ca parte a curriculum-ului artistic

În contemporaneitate arta și tehnologia sunt compatibile  pentru a crea o educație modernă, care îmbină utilul și plăcutul. Următorul text face parte din documentul "Educaţia artistică şi culturală în
şcoala europeană" și surprinde  "Folosirea TIC ca parte a curriculum-ului artistic".


Două treimi dintre ţări au recomandări specifice de a încuraja folosirea TIC în cadrul curriculum-ului
artistic. Polonia a afirmat că asemenea informaţie nu e stabilită la nivel naţional, aşa încât politicile
privitoare la această recomandare variază de la şcoală la şcoală.
În zece ţări (Comunitatea Flamandă din Belgia, Danemarca, Estonia, Irlanda, Spania, Franţa,
Slovenia, Finlanda, Regatul Unit (Anglia, Ţara Galilor şi Irlanda de Nord) şi Norvegia, folosirea TIC e recomandată fomal la toate disciplinele curriculare, inclusiv în arte. În Comunitatea Flamandă din
Belgia, Estonia, Slovenia şi Regatul Unit (Irlanda de Nord)), folosirea TIC e exprimată în forma
scopului cross-curricular, referitor la toate disciplinele, inclusiv artele. În Comunitatea Flamandă dinBelgia a fost dezvoltat un plan de politică de tip “cultură electronică” în legătură cu educaţia din
2007, cu câteva măsuri referitoare la folosirea TIC în educaţia artistică, incluzând: instrumente sursă
deschisă pentru dezvăluirea colecţiilor de artă şi imagini, formarea în serviciu pentru profesori, un
jurnal web despre politica culturii electronice şi producerea câtorva studii tematice. Noul obiectiv TIC cross-curricular, de dezvoltare şi final a fost introdus la 1 septembrie 2007. Acest obiectiv, care are o relevanţă anume pentru curriculum-ul artistic, afirmă în mod specific faptul că elevii ar trebui să fie capabili să folosească TIC pentru a oferi o exprimare creativă a propriilor idei. Folosirea TIC e
importantă în Comunitatea Flamandă a Belgiei, pentru că permite elevilor care sunt buni să vină cu
idei – chiar dacă nu sunt atât de buni la desen, de pildă- să folosească TIC pentru că le oferă căi
alternative de a-şi realiza ideile. În Regatul Unit (Irlanda de Nord), rezultatele învăţării pentru toate
disciplinele artistice (excluzând muzica) la stadiul cheie 3 (cei cu vârste între 11 şi 14 ani), specifică
faptul că elevii ar trebui să folosească matematica şi informatica şi tehnologia comunicaţiilor, acolo
unde e cazul.
În Danemarca şi Spania unul dintre obiectivele educaţionale principale ale guvernului e de a
îmbunătăţi folosirea TIC în învăţământul primar şi secundar inferior. În Danemarca Folkeskole Act
afirmă că folosirea TIC trebuie să fie integrată în fiecare curs şi program de studiu- acolo unde e
relevant- pentru a sprijini învăţarea. În Spania curriculum naţional minim defineşte “competenţa
digitală” ca fiind una dintre cele opt competenţe de bază, pe care elevii ar trebui să o achiziţioneze în
timpul şcolarităţii obligatorii.
În Franţa certificarea competenţelor de utilizare a computerului şi internetului este obligatorie acum
pentru acordarea diplomei naţionale (brevetul) la sfârşitul celui de-al treilea an şi toate disciplinele
contribuie la achiziţionarea sa. În plus de aceasta,statul şi autorităţile teritoriale sprijină o politică
orientată pe dezvoltarea resurselor şi echipament, pentru a realiza recomandările educaţionale.
În Slovenia, un proiect în desfăşurare, denumit “Integrarea conţinutului cross-curricular TIC în planul
de învăţământ revizuit al disciplinei” e parte a procesului de modernizare a planului de învăţământ,
incluzându-l şi pe cel ce aparţine disciplinelor artistice. Grupul de lucru al Institutului Educaţiei
Naţionale, care a schiţat programele analitice revizuite pentru anumite discipline s-a asigurat că TIC e
încorporat în definirea fiecărei discipline, în scopurile şi obiectivele generale şi în recomandările
didactice speciale şi rezultatele aşteptate, denumite “standarde de cunoaştere”. Se speră că o astfel
de abordare va duce la o alfabetizare digitală a tuturor elevilor, permiţându-le să-şi exprime ideile
creative în toate ariile de învăţare şi să-i ajute să-şi îmbunătăţească potenţialul creativ în arte.
Malta a lansat recent Strategia de învăţare electronică naţională 2008-2010. Principiile subliniate ale
strategiei sunt acelea de a se asigura că educatorii şi administratorii au deprinderile necesare şi
sprijinul pentru folosirea TIC în activitatea lor, precum şi de a-i sprijini în propria dezvoltare în carieră.
În alte douăsprezece ţări (Comunitatea vorbitoare de limbă germană a Belgiei, Republica Cehă,
Danemarca, Irlanda, Spania, Franţa, Italia, România, Slovenia, Finlanda, Regatul Unit (Scoţia) şi
Norvegia) folosirea TIC e afirmată explicit ca fiind parte a curriculum-ului artistic. În Italia, Scoţia şi
Norvegia folosirea TIC e recomandată în relaţie cu toate disciplinele artistice şi în special la nivel 2
ISCED. În Irlanda, aceasta se întâmplă la nivel 1 ISCED. În Spania, acolo unde această recomandare
vizează în aceeaşi măsură ambele nivele educaţionale, unul dintre obiectivele generale pentru toate
planurile de învăţământ ale disciplinelor artistice este acela de a şti şi a învăţa cum să folosească posibilităţile, pe care media audiovizuală şi TIC-ul le oferă ca resurse pentru observarea, cercetarea
informaţiilor, elaborarea propriilor producţii plastice, vizuale sau muzicale şi autoînvăţarea. În Franţa,
planurile de învăţământ, precum şi multe circulare recomandă ca profesorii să investească
potenţialele noilor tehnologii în predare. Aceste recomandări sunt mai explicite la nivelul 2 ISCED al
planurilor de învăţământ. În creştere în Irlanda, TIC în tehnologia muzicală este încurajată de profesori (în special la nivel 2 ISCED) prin crearea rutelor digitale/audio şi prin folosirea materialului TIC în lecţii de către ei şi elevi. Mai mult, tehnologia muzicală este o componentă opţională a examinării de către stat la sfârşitul nivelului 2 ISCED, atunci când elevii sunt evaluaţi şi pentru compoziţie.
Alte ţări afirmă că folosirea TIC e aplicabilă doar anumitor discipline artistice. În modul cel mai obişnuit acestea sunt disciplinele care sunt incluse sub titulatura “arte vizuale”, (incluzând artele frumoase, artele aplicate, artele plastice, grafică şi design). Aceasta e situaţia în Comunitatea vorbitoare de limbă germană din Belgia- unde folosirea TIC este subliniată doar în planurile de învăţământ pentru artele aplicate şi cele grafice, în Republica Cehă- unde folosirea media digital, a graficii pe computer, a fotografiei, a animaţiei video şi pe computer se află în curriculum-ul artelor frumoase şi în Ungariaunde folosirea TIC e prezentă ca o cerinţă a curriculum-ului nucleu naţional, la secţiunea de cultură vizuală.
În România, în liceul cu orientare artistică (cu specializarea în arhitectură, artă de mediu şi design),
TIC e parte a curriculum-ului disciplinei “Procesarea computerizată a imaginilor”. În Danemarca şi
Slovenia folosirea tehnologiilor digitale e şi ea prezentă în curriculum-ul muzicii, în plus şi la
curriculum-ul artelor vizuale, dar folosirea sa la disciplina din urmă este cu toate acestea mai
proeminentă.

http://eacea.ec.europa.eu/Education/eurydice/documents/thematic_reports/113RO.pdf

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu